Katarzyna Swinarska

My—Wspólny organizm

2017, dwukanałowa instalacja wideo
czas trwania: 57 min

kamera: Marta Grabicka, Katarzyna Swinarska, Elvin Flamingo
montaż: Katarzyna Swinarska 

Opis pracy

Dwukanałowa instalacja wideo My—Wspólny organizm zrealizowana została w 2017 roku na zorganizowaną w Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie wystawę pod tym samym tytułem. Dzięki miejscu, w którym została nakręcona, w obecnej sytuacji przymusowego odosobnienia praca zyskuje nowy kontekst. Niemal wszystkie sceny filmowe zostały zrealizowane w opuszczonej sopockiej kamienicy. Autorka pracy zaprosiła pary artystów związanych z gdańskim środowiskiem twórczym do udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące ich życia codziennego. Kadry filmowe ukazują klaustrofobiczne kuchnie, nędzne łazienki, opustoszałe pokoiki, w których zaproszone i zaproszeni opowiadają o swoich relacjach z partnerem / partnerką – artystą / artystką.

Dom, mieszkanie jest nie tylko sceną życia codziennego, ale również miejscem, gdzie rodzą się nowe projekty oraz polem współzawodnictwa dwojga artystów. Eskalująca napięcia atmosfera zamkniętej kamienicy ujawnia emocje artystów i stanowi metaforę mikrokosmosu żyjących razem ludzi. To, co 3 lata temu było umowną scenerią, dziś stało się koniecznością życiową, która w podobny sposób ukazuje – jak w soczewce – specyficzne problemy życia artystów.

Biogram

fot. Alina Żemojdzin

Katarzyna Swinarska – artystka wizualna. Zajmuje się malarstwem i wideo, często o charakterze performansu dokamerowego. Tworzy instalacje multimedialne, kuratoruje wystawy. Większość jej prac dotyczy tożsamości kobiety. Wśród jej realizacji największe zainteresowanie wzbudziły prace wideo poświęcone innym artystkom i artystom, takie jak: Trzy portrety: Nieznalska, Baumgart, Ołowska, Dygresyjna tożsamość, My—Wspólny organizm. Swinarska zawsze utożsamia się z przedmiotem swojego zainteresowania i z takiej właśnie uwewnętrznionej, aczkolwiek niepozbawionej autoironii, perspektywy tworzy portrety postaci. Wystawiała w galeriach instytucjonalnych w Polsce: CSW Łaźnia, Gdańska Galeria Miejska, Galeria Sztuki Wozownia w Toruniu, Instytut Sztuki Wyspa w Gdańsku, Muzeum Narodowe w Gdańsku/Oddział Sztuki Współczesnej, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie oraz w galeriach w Londynie, Salzburgu, Zagrzebiu, Grodnie, Marsylii, Berlinie, Schwerin, Brukseli i Genewie. Laureatka Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Filmów Eksperymentalnych „In Out Festival” za pracę wideo Dygresyjna tożsamość (2016). Jej prace znajdują się w kolekcjach instytucjonalnych NOMUS Nowe Muzeum w Gdańsku, Instytutu Sztuki Wyspa w Gdańsku, Państwowej Galerii Sztuki w Sopocie oraz w prywatnych kolekcjach w Polsce, Niemczech, Austrii, Holandii, Szwajcarii, Szwecji i Stanach Zjednoczonych.

Bang Bang Design (Natalia Marszałek,
Katarzyna Postawka, Katarzyna Zwierzyńska, Żaneta Strawiak)

Beniovska

Karolina Bracławiec

Magda Danaj

Dolne Miasto Pany (Kora Tea Kowalska, Szymon Szyszko)

Joanna Duda

Marcin Dymiter (aka emiter)

Elvin Flamingo i Jowita Nowakowska-Gołacka

Joanna Fluder

Gdańsk Necropolitan Orchestra (Maciej Sadowski, Dawid Lipka)

Good Girl Killer (Magda Jędra, Anna Steller)

Filip Ignatowicz

Alicja Karska i Aleksandra Went

Tomasz Kopcewicz

Jacek Kornacki

Anna Królikiewicz

Julia Kul

LASY (Maciej Wojcieszkiewicz, Jacek Prościński)

Aurora Lubos

Honorata Martin

Honorata Martin i Piotr Pawlak

Dorota Nieznalska

Anna Orbaczewska

Patrycja Orzechowska

Magdalena Pela

Jakub Pieleszek

Barbara Piórkowska

Łukasz Ratajczyk

Maciej Salamon

Shoegaze & Dub (Karol Schwarz, Kasia Fortuna, Anna Knoff)

Dominika Skutnik

Iskra

Katarzyna Swinarska

Mariusz Otta

Agnieszka Szreder i Rafał Żwirek

Krzysztof Topolski (Arszyn)

Mikołaj Trzaska i Antoni Trzaska

Dorota Walentynowicz

Olgierd Walicki

Mariusz Waras

Anna Witkowska

Krzysztof Wróblewski

Piotr Wyrzykowski

Tomasz Zabłotny i Paweł Maszota

Grzegorz Zając

Iwona Zając

Marcin Zawicki

Tomek Zerek

Marek Zygmunt

Dorota Androsz oraz Anna Kalwajtys i Artur Lis

Bang Bang Design (Natalia Marszałek,
Katarzyna Postawka, Katarzyna Zwierzyńska, Żaneta Strawiak)

Beniovska

Karolina Bracławiec

Magda Danaj

Dolne Miasto Pany (Kora Tea Kowalska, Szymon Szyszko)

Joanna Duda

Marcin Dymiter (aka emiter)

Elvin Flamingo i Jowita Nowakowska-Gołacka

Joanna Fluder

Gdańsk Necropolitan Orchestra (Maciej Sadowski, Dawid Lipka)

Good Girl Killer (Magda Jędra, Anna Steller)

Filip Ignatowicz

Alicja Karska i Aleksandra Went

Tomasz Kopcewicz

Jacek Kornacki

Anna Królikiewicz

Julia Kul

LASY (Maciej Wojcieszkiewicz, Jacek Prościński)

Aurora Lubos

Honorata Martin

Honorata Martin i Piotr Pawlak

Dorota Nieznalska

Anna Orbaczewska

Patrycja Orzechowska

Magdalena Pela

Jakub Pieleszek

Barbara Piórkowska

Łukasz Ratajczyk

Maciej Salamon

Shoegaze & Dub (Karol Schwarz, Kasia Fortuna, Anna Knoff)

Dominika Skutnik

Iskra

Katarzyna Swinarska

Mariusz Otta

Agnieszka Szreder i Rafał Żwirek

Krzysztof Topolski (Arszyn)

Mikołaj Trzaska i Antoni Trzaska

Dorota Walentynowicz

Olgierd Walicki

Mariusz Waras

Anna Witkowska

Krzysztof Wróblewski

Piotr Wyrzykowski

Tomasz Zabłotny i Paweł Maszota

Grzegorz Zając

Iwona Zając

Marcin Zawicki

Tomek Zerek

Marek Zygmunt

Wystawa Gdańsk 2020

Redefiniowanie zasad funkcjonowania w świecie to fundament „nowej normalności”, jaką przyniosła pandemia koronawirusa. Niepewność, niezgoda, poczucie zagrożenia – ale często również ciekawość – zdominowały krajobraz mentalny czasu kryzysu, który rozpoczął się nagle w marcu 2020 roku. Obszar kultury należy do tych, które ucierpiały najbardziej i które prawdopodobnie najdłużej ponosić będą konsekwencje zaistniałej sytuacji. Z dnia na dzień odwołano festiwale, koncerty, spotkania, wystawy, czyli wydarzenia będące dla artystów i artystek zarówno niezbędnym narzędziem twórczej ekspresji, możliwością silącego kontaktu z odbiorcami, jak i po prostu źródłem utrzymania. W tych okolicznościach Instytut Kultury Miejskiej postanowił zorganizować interdyscyplinarną wystawę on-line Gdańsk 2020, która z jednej strony jest platformą umożliwiającą odpłatną prezentację prac, z drugiej zaś oddaje głos artystkom i artystom komentującym zmieniającą się rzeczywistość.

Cele wystawy

Celem wystawy jest prezentacja prac, które nawiązują do sytuacji niepewności, izolacji, stanu zagrożenia. Pandemia przyniosła kryzys, ale też wytworzyła niezmiernie interesującą – tak z perspektywy osobistego przeżycia, jak i zjawisk obejmujących środowisko i całe społeczeństwo – sytuację emocjonalną oraz wygenerowała wiele esencjonalnych pytań, do których odnoszą się prezentowane tu prace. Co więcej, kontekst pandemii zmienił wydźwięk wielu istniejących już projektów, które również znalazły dla siebie miejsce na wystawie. Jakie były kryteria udziału? Zgłoszenia do udziału w wystawie przyjmowane były w trybie wolnego naboru, w którym udział mogli wziąć artyści i artystki mieszkający w Gdańsku lub twórczo z nim związani. Zgłoszenia mogły być przesyłane zarówno przez twórców indywidualnych, jak i kolektywy artystyczne. Wyboru dokonywano na podstawie przesłanego opisu pracy, komentarza tłumaczącego, w jaki sposób wpisuje się ona w temat wystawy oraz – w przypadku prac istniejących – dołączonego pliku cyfrowego. W przypadku nowych projektów kluczowy był opis koncepcji oraz możliwość realizacji w wymaganym terminie. Dozwolone było zgłaszanie prac wykonanych w dowolnej technice i dziedzinie, wymogiem pozostawała jedynie możliwość zaprezentowania projektu w trybie on-line.  

Wyniki naboru

W wyniku naboru trwającego od 10 do 21 kwietnia wpłynęło łącznie 437 zgłoszeń, z których kilkuosobowa komisja wybrała 50 prac prezentowanych w wystawie. Wystawę można oglądać od 3 czerwca 2020 roku pod adresem www.gdansk2020.eu.

Budżet wystawy

Część budżetu wystawy przeznaczona na honoraria artystów i artystek to 100 000 zł. Środki te pochodzą z budżetów wydarzeń Instytutu Kultury Miejskiej, z których organizacji instytucja była zmuszona zrezygnować.