Olo Walicki

Buda, baza, gawra

2020, muzyka i wideo

Opis pracy

Buda, baza, gawra – taka czarodziejska przestrzeń pod kołdrą. Tam jest ciepło, jest miękko, panuje półmrok, a dźwięki są przytłumione. Wszystko, co trzymamy w dłoniach jest blisko – tak bardzo blisko, że ledwie obejmujemy to wzrokiem.

W czasach obowiązkowej izolacji, a także znacznego ograniczenia działalności zawodowej i artystycznej, zacząłem odczuwać chęć schowania się i bezpiecznego przeczekania „złego”. Ale jak poczuć się bezpiecznie? Gdzie ukryć, kiedy ma się 45 lat, małe dziecko i mnóstwo obowiązków? Dając sobie czas na odnalezienie siebie samego w tej nowej sytuacji, zacząłem przyłapywać się na uciekaniu myślami we wspomnienia, wyrywkowe obrazy z dzieciństwa. Ta lektura – czytanie we własnych wspomnieniach – zaczęła mnie pociągać coraz mocniej. Z czasem nauczyłem się starannie wyławiać z pamięci sceny, w których czuję się najbezpieczniej, które najlepiej pomagają mi w pandemicznej codzienności. Mogę więc świadomie zawiadywać tym, jakimi obrazami dzieciństwa chcę się stymulować lub zwyczajnie terapeutyzować. W warstwie muzycznej Buda, baza, gawra oddaje poczucie spokoju, które odnalazłem w lekturze własnych wspomnień – to nie jest rekonstrukcja dźwięków zapamiętanych z dzieciństwa, ale moja interpretacja dźwiękowa kojącego stanu intymności i bezpieczeństwa. Równolegle kompozycja zawiera rys pewnej narracji, sama staje się opowieścią. Bardzo chciałbym, żeby moja forma muzyczna mogła nosić w sobie również funkcję użytkową – żeby mogła terapeutyzować odbiorcę.

Prezentacja muzyki w internecie właściwie już nierozerwalnie łączy się z obecnością towarzyszącego jej wideo lub choćby prostej wizualizacji. Muzyk występujący na scenie tworzy swoją postacią – mimiką, ubiorem i instrumentem – bardzo realny obraz. Kształtuje sytuację wizualną towarzyszącą muzyce – może ubrać dresy lub frak i to sporo zmieni w odbiorze jego występu. Nie aspirując do bycia twórcą wizualnym, chciałem jednak mieć wpływ na to, w jakie wideo zostanie przyodziana moja Buda, baza, gawra. Dlatego samodzielnie, w oparciu o minimalistyczne środki, przygotowałem dedykowany jej film.

Biogram

fot. Konrad Kulczyński

Olo Walicki (ur. 1974 w Gdańsku) – kontrabasista, kompozytor, producent. Gra muzykę improwizowaną, tworzy kompozycje do spektakli teatralnych, filmów i słuchowisk. Realizuje spektakle i projekty z teatrami tańca. Współpracuje z pisarzami, poetami i artystami wizualnymi. Twórca projektów OW Kaszebe, The Saintbox, Zespół Cieśni i Tańca, LLovage. Związany ze środowiskiem trójmiejskich i warszawskich artystów sceny offowej. W latach 2016-2018 prowadził na Uniwersytecie Gdańskim zajęcia z zakresu muzyki w filmie i teatrze. Walicki był wieloletnim przewodniczącym jury Festiwalu Folkowego Polskiego Radia Nowa Tradycja. W ostatnich latach współpracuje m.in. z Andrzejem Sewerynem, Ingmarem Villqistem, Dorotą Masłowską, Magdaleną Grzebałkowską, Gabą Kulką, Maciem Morettim. Współtworzył free-jazzowy Łoskot, a także popowo-alternatywną Szwagierkolaskę, grupę Oczi Cziorne i późny skład zespołu Miłość. Brał udział w nagraniu kilkudziesięciu różnorodnych stylistycznie albumów. Kilka autorskich projektów Walicki opublikował we własnym wydawnictwie (m.in. Metalla Pretiosa, Olo Walicki Kaszebe, LLovage). Olo Walicki debiutował jako szesnastolatek grając w awangardowym zespole Niebieski Lotnik z Jerzym Mazzollem i Jackiem Olterem. Uczestniczył w nurcie określanym jako scena yassowa i współpracował z jej twórcami, Tymonem Tymańskim, Mikołajem Trzaską, Tomaszem Gwincińskim. Przez wiele lat grał w zespołach Leszka Możdżera. W latach 1996-2004 Walicki występował i nagrywał z Kwartetem Zbigniewa Namysłowskiego.

Bang Bang Design (Natalia Marszałek,
Katarzyna Postawka, Katarzyna Zwierzyńska, Żaneta Strawiak)

Beniovska

Karolina Bracławiec

Magda Danaj

Dolne Miasto Pany (Kora Tea Kowalska, Szymon Szyszko)

Joanna Duda

Marcin Dymiter (aka emiter)

Elvin Flamingo i Jowita Nowakowska-Gołacka

Joanna Fluder

Gdańsk Necropolitan Orchestra (Maciej Sadowski, Dawid Lipka)

Good Girl Killer (Magda Jędra, Anna Steller)

Filip Ignatowicz

Alicja Karska i Aleksandra Went

Tomasz Kopcewicz

Jacek Kornacki

Anna Królikiewicz

Julia Kul

LASY (Maciej Wojcieszkiewicz, Jacek Prościński)

Aurora Lubos

Honorata Martin

Honorata Martin i Piotr Pawlak

Dorota Nieznalska

Anna Orbaczewska

Patrycja Orzechowska

Magdalena Pela

Jakub Pieleszek

Barbara Piórkowska

Łukasz Ratajczyk

Maciej Salamon

Shoegaze & Dub (Karol Schwarz, Kasia Fortuna, Anna Knoff)

Dominika Skutnik

Iskra

Katarzyna Swinarska

Mariusz Otta

Agnieszka Szreder i Rafał Żwirek

Krzysztof Topolski (Arszyn)

Mikołaj Trzaska i Antoni Trzaska

Dorota Walentynowicz

Olgierd Walicki

Mariusz Waras

Anna Witkowska

Krzysztof Wróblewski

Piotr Wyrzykowski

Tomasz Zabłotny i Paweł Maszota

Grzegorz Zając

Iwona Zając

Marcin Zawicki

Tomek Zerek

Marek Zygmunt

Dorota Androsz oraz Anna Kalwajtys i Artur Lis

Bang Bang Design (Natalia Marszałek,
Katarzyna Postawka, Katarzyna Zwierzyńska, Żaneta Strawiak)

Beniovska

Karolina Bracławiec

Magda Danaj

Dolne Miasto Pany (Kora Tea Kowalska, Szymon Szyszko)

Joanna Duda

Marcin Dymiter (aka emiter)

Elvin Flamingo i Jowita Nowakowska-Gołacka

Joanna Fluder

Gdańsk Necropolitan Orchestra (Maciej Sadowski, Dawid Lipka)

Good Girl Killer (Magda Jędra, Anna Steller)

Filip Ignatowicz

Alicja Karska i Aleksandra Went

Tomasz Kopcewicz

Jacek Kornacki

Anna Królikiewicz

Julia Kul

LASY (Maciej Wojcieszkiewicz, Jacek Prościński)

Aurora Lubos

Honorata Martin

Honorata Martin i Piotr Pawlak

Dorota Nieznalska

Anna Orbaczewska

Patrycja Orzechowska

Magdalena Pela

Jakub Pieleszek

Barbara Piórkowska

Łukasz Ratajczyk

Maciej Salamon

Shoegaze & Dub (Karol Schwarz, Kasia Fortuna, Anna Knoff)

Dominika Skutnik

Iskra

Katarzyna Swinarska

Mariusz Otta

Agnieszka Szreder i Rafał Żwirek

Krzysztof Topolski (Arszyn)

Mikołaj Trzaska i Antoni Trzaska

Dorota Walentynowicz

Olgierd Walicki

Mariusz Waras

Anna Witkowska

Krzysztof Wróblewski

Piotr Wyrzykowski

Tomasz Zabłotny i Paweł Maszota

Grzegorz Zając

Iwona Zając

Marcin Zawicki

Tomek Zerek

Marek Zygmunt

Wystawa Gdańsk 2020

Redefiniowanie zasad funkcjonowania w świecie to fundament „nowej normalności”, jaką przyniosła pandemia koronawirusa. Niepewność, niezgoda, poczucie zagrożenia – ale często również ciekawość – zdominowały krajobraz mentalny czasu kryzysu, który rozpoczął się nagle w marcu 2020 roku. Obszar kultury należy do tych, które ucierpiały najbardziej i które prawdopodobnie najdłużej ponosić będą konsekwencje zaistniałej sytuacji. Z dnia na dzień odwołano festiwale, koncerty, spotkania, wystawy, czyli wydarzenia będące dla artystów i artystek zarówno niezbędnym narzędziem twórczej ekspresji, możliwością silącego kontaktu z odbiorcami, jak i po prostu źródłem utrzymania. W tych okolicznościach Instytut Kultury Miejskiej postanowił zorganizować interdyscyplinarną wystawę on-line Gdańsk 2020, która z jednej strony jest platformą umożliwiającą odpłatną prezentację prac, z drugiej zaś oddaje głos artystkom i artystom komentującym zmieniającą się rzeczywistość.

Cele wystawy

Celem wystawy jest prezentacja prac, które nawiązują do sytuacji niepewności, izolacji, stanu zagrożenia. Pandemia przyniosła kryzys, ale też wytworzyła niezmiernie interesującą – tak z perspektywy osobistego przeżycia, jak i zjawisk obejmujących środowisko i całe społeczeństwo – sytuację emocjonalną oraz wygenerowała wiele esencjonalnych pytań, do których odnoszą się prezentowane tu prace. Co więcej, kontekst pandemii zmienił wydźwięk wielu istniejących już projektów, które również znalazły dla siebie miejsce na wystawie. Jakie były kryteria udziału? Zgłoszenia do udziału w wystawie przyjmowane były w trybie wolnego naboru, w którym udział mogli wziąć artyści i artystki mieszkający w Gdańsku lub twórczo z nim związani. Zgłoszenia mogły być przesyłane zarówno przez twórców indywidualnych, jak i kolektywy artystyczne. Wyboru dokonywano na podstawie przesłanego opisu pracy, komentarza tłumaczącego, w jaki sposób wpisuje się ona w temat wystawy oraz – w przypadku prac istniejących – dołączonego pliku cyfrowego. W przypadku nowych projektów kluczowy był opis koncepcji oraz możliwość realizacji w wymaganym terminie. Dozwolone było zgłaszanie prac wykonanych w dowolnej technice i dziedzinie, wymogiem pozostawała jedynie możliwość zaprezentowania projektu w trybie on-line.  

Wyniki naboru

W wyniku naboru trwającego od 10 do 21 kwietnia wpłynęło łącznie 437 zgłoszeń, z których kilkuosobowa komisja wybrała 50 prac prezentowanych w wystawie. Wystawę można oglądać od 3 czerwca 2020 roku pod adresem www.gdansk2020.eu.

Budżet wystawy

Część budżetu wystawy przeznaczona na honoraria artystów i artystek to 100 000 zł. Środki te pochodzą z budżetów wydarzeń Instytutu Kultury Miejskiej, z których organizacji instytucja była zmuszona zrezygnować.