Joanna Duda

COVInstastory

2020, audiowizualny cykl improwizacji domowych

Opis pracy

Sytuacja, w której się znaleźliśmy jest bezpośrednią inspiracją dla powstania cyklu krótkich improwizowanych wypowiedzi audiowizualnych będących moim komentarzem do zastanej rzeczywistości. Każda z improwizacji jest autonomiczna; rejestrację rozpoczęłam w momencie wprowadzenia samoizolacji. Używając do tego celu smartfona oraz instagramowych filtrów, nagrywałam improwizacje na pianinie i moim ulubionym syntezatorze OP1. Brak początku i końca poszczególnych improwizacji jest zamierzonym efektem – ten zabieg oddaje tempo i ulotność relacji na Instagramie, które dostępne są na profilu użytkownika przez 24 godziny i stanowią jedynie fragment, wyszarpnięty urywek czyjejś rzeczywistości okraszony prywatnym tłem.

Proces powstawania tej pracy uświadomił mi, czym jest samotność artysty uwięzionego w smartfonie i jak odczłowieczone jest „czytanie” publiczności ze statystyk, anonimowych odsłon filmów, komentarzy i lajków. Postawiłam sobie niewygodne pytanie: do czego sprowadza się sztuka w internecie i czy rozpaczliwe sięgnięcie po ten sposób dotarcia do słuchacza przynosi choćby 10% efektu przeżywania sztuki na żywo?

COVInstastory jest odbiciem pracy artysty w krzywym zwierciadle medium społecznościowego, jakim jest Instagram.

Utwory cyklu COVInstastory:
#wiarawwirusa
#chiny #5g #reptilianie
#zostanwdomu
#zamknietariviera #zamkniętariwiera
#zamłodanawarzywniak
#uśmiechoczów
#kryzyzwśródżuli
#livestreambulimia
#wolnośćczypowolność
#awokadowciążwlidlu
#zwierzętawkwarantannie
#covidsrovid
#jakiewybory

Biogram

fot. Joanna Frota Kurkowska

Joanna Duda – artystka wszechstronna, pracująca w obszarze muzyki (kompozycja, produkcja, improwizacja) i sztuk wizualnych (instalacja, video-art). Jej głównymi środkami przekazu są fortepian i układy scalone – w twórczości solowej artystka porusza się na pograniczu elektroniki i akustyki, improwizując na fortepianie, jak i operując starannie przygotowanymi samplami. Nie stroni od czarnej taśmy i pozornej brzydoty zdezelowanych instrumentów. Joanna Duda jest twórczynią cyklu instalacji TRACK(S), video Flow (pokazane m.in. w Hamburger Bahnhof), serii video Pamięć Wody (polsko-japońska kooperacja) oraz instalacji o tym samym tytule. W 2017 roku powołała do życia Joanna Duda Trio, które koncertowało m.in. na międzynarodowych festiwalach jazzowych w Bremie, Edmonton, Vancouver, Helsinkach. Komponuje muzykę teatralną (głównie dla Teatru Amareya) i filmową. Wykonuje także muzykę współczesną, np. na albumie Unchained z kompozycjami Juliusa Eastmana wyróżnionym przez magazyn „Pizzicato” oraz nominowanym do International Classical Music Awards 2016. Ostatnio w ramach trio elektroniczno-akustycznego Joanna Duda współpracowała z Krzysztofem Knittlem i Markiem Chołoniewskim – muzycy zaprezentowali się podczas Festiwalu Ad Libitum (2019). Jako pianistka i kompozytorka Joanna wspomaga Kwintet Wojtka Mazolewskiego, który odnosi sukcesy w kraju i za granicą. Występowała m.in. w Tokio, Kaliningradzie, Pekinie, Singapurze, Delhi, Szanghaju, Istambule, Bukareszcie, Budapeszcie, Berlinie, Weimarze, Londynie, Dublinie, Oslo, a nawet na Grenlandii.

Dorota Androsz oraz Anna Kalwajtys i Artur Lis

Bang Bang Design (Natalia Marszałek,
Katarzyna Postawka, Katarzyna Zwierzyńska, Żaneta Strawiak)

Beniovska

Karolina Bracławiec

Magda Danaj

Dolne Miasto Pany (Kora Tea Kowalska, Szymon Szyszko)

Joanna Duda

Marcin Dymiter (aka emiter)

Elvin Flamingo i Jowita Nowakowska-Gołacka

Joanna Fluder

Gdańsk Necropolitan Orchestra (Maciej Sadowski, Dawid Lipka)

Good Girl Killer (Magda Jędra, Anna Steller)

Filip Ignatowicz

Alicja Karska i Aleksandra Went

Tomasz Kopcewicz

Jacek Kornacki

Anna Królikiewicz

Julia Kul

LASY (Maciej Wojcieszkiewicz, Jacek Prościński)

Aurora Lubos

Honorata Martin

Honorata Martin i Piotr Pawlak

Dorota Nieznalska

Anna Orbaczewska

Patrycja Orzechowska

Magdalena Pela

Jakub Pieleszek

Barbara Piórkowska

Łukasz Ratajczyk

Maciej Salamon

Shoegaze & Dub (Karol Schwarz, Kasia Fortuna, Anna Knoff)

Dominika Skutnik

Iskra

Katarzyna Swinarska

Mariusz Otta

Agnieszka Szreder i Rafał Żwirek

Krzysztof Topolski (Arszyn)

Mikołaj Trzaska i Antoni Trzaska

Dorota Walentynowicz

Olgierd Walicki

Mariusz Waras

Anna Witkowska

Krzysztof Wróblewski

Piotr Wyrzykowski

Tomasz Zabłotny i Paweł Maszota

Grzegorz Zając

Iwona Zając

Marcin Zawicki

Tomek Zerek

Marek Zygmunt

Bang Bang Design (Natalia Marszałek,
Katarzyna Postawka, Katarzyna Zwierzyńska, Żaneta Strawiak)

Beniovska

Karolina Bracławiec

Magda Danaj

Dolne Miasto Pany (Kora Tea Kowalska, Szymon Szyszko)

Joanna Duda

Marcin Dymiter (aka emiter)

Elvin Flamingo i Jowita Nowakowska-Gołacka

Joanna Fluder

Gdańsk Necropolitan Orchestra (Maciej Sadowski, Dawid Lipka)

Good Girl Killer (Magda Jędra, Anna Steller)

Filip Ignatowicz

Alicja Karska i Aleksandra Went

Tomasz Kopcewicz

Jacek Kornacki

Anna Królikiewicz

Julia Kul

LASY (Maciej Wojcieszkiewicz, Jacek Prościński)

Aurora Lubos

Honorata Martin

Honorata Martin i Piotr Pawlak

Dorota Nieznalska

Anna Orbaczewska

Patrycja Orzechowska

Magdalena Pela

Jakub Pieleszek

Barbara Piórkowska

Łukasz Ratajczyk

Maciej Salamon

Shoegaze & Dub (Karol Schwarz, Kasia Fortuna, Anna Knoff)

Dominika Skutnik

Iskra

Katarzyna Swinarska

Mariusz Otta

Agnieszka Szreder i Rafał Żwirek

Krzysztof Topolski (Arszyn)

Mikołaj Trzaska i Antoni Trzaska

Dorota Walentynowicz

Olgierd Walicki

Mariusz Waras

Anna Witkowska

Krzysztof Wróblewski

Piotr Wyrzykowski

Tomasz Zabłotny i Paweł Maszota

Grzegorz Zając

Iwona Zając

Marcin Zawicki

Tomek Zerek

Marek Zygmunt

Wystawa Gdańsk 2020

Redefiniowanie zasad funkcjonowania w świecie to fundament „nowej normalności”, jaką przyniosła pandemia koronawirusa. Niepewność, niezgoda, poczucie zagrożenia – ale często również ciekawość – zdominowały krajobraz mentalny czasu kryzysu, który rozpoczął się nagle w marcu 2020 roku. Obszar kultury należy do tych, które ucierpiały najbardziej i które prawdopodobnie najdłużej ponosić będą konsekwencje zaistniałej sytuacji. Z dnia na dzień odwołano festiwale, koncerty, spotkania, wystawy, czyli wydarzenia będące dla artystów i artystek zarówno niezbędnym narzędziem twórczej ekspresji, możliwością silącego kontaktu z odbiorcami, jak i po prostu źródłem utrzymania. W tych okolicznościach Instytut Kultury Miejskiej postanowił zorganizować interdyscyplinarną wystawę on-line Gdańsk 2020, która z jednej strony jest platformą umożliwiającą odpłatną prezentację prac, z drugiej zaś oddaje głos artystkom i artystom komentującym zmieniającą się rzeczywistość.

Cele wystawy

Celem wystawy jest prezentacja prac, które nawiązują do sytuacji niepewności, izolacji, stanu zagrożenia. Pandemia przyniosła kryzys, ale też wytworzyła niezmiernie interesującą – tak z perspektywy osobistego przeżycia, jak i zjawisk obejmujących środowisko i całe społeczeństwo – sytuację emocjonalną oraz wygenerowała wiele esencjonalnych pytań, do których odnoszą się prezentowane tu prace. Co więcej, kontekst pandemii zmienił wydźwięk wielu istniejących już projektów, które również znalazły dla siebie miejsce na wystawie. Jakie były kryteria udziału? Zgłoszenia do udziału w wystawie przyjmowane były w trybie wolnego naboru, w którym udział mogli wziąć artyści i artystki mieszkający w Gdańsku lub twórczo z nim związani. Zgłoszenia mogły być przesyłane zarówno przez twórców indywidualnych, jak i kolektywy artystyczne. Wyboru dokonywano na podstawie przesłanego opisu pracy, komentarza tłumaczącego, w jaki sposób wpisuje się ona w temat wystawy oraz – w przypadku prac istniejących – dołączonego pliku cyfrowego. W przypadku nowych projektów kluczowy był opis koncepcji oraz możliwość realizacji w wymaganym terminie. Dozwolone było zgłaszanie prac wykonanych w dowolnej technice i dziedzinie, wymogiem pozostawała jedynie możliwość zaprezentowania projektu w trybie on-line.  

Wyniki naboru

W wyniku naboru trwającego od 10 do 21 kwietnia wpłynęło łącznie 437 zgłoszeń, z których kilkuosobowa komisja wybrała 50 prac prezentowanych w wystawie. Wystawę można oglądać od 3 czerwca 2020 roku pod adresem www.gdansk2020.eu.

Budżet wystawy

Część budżetu wystawy przeznaczona na honoraria artystów i artystek to 100 000 zł. Środki te pochodzą z budżetów wydarzeń Instytutu Kultury Miejskiej, z których organizacji instytucja była zmuszona zrezygnować.